آموزش های کاربردی
موضوعات داغ

حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک

حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک در تحلیل تکنیکال

 

حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک در تحلیل تکنیکال

 

توجه به خطوط حمایت، مقاومت و خط روند داینامیک در تحلیل تکنیکال اهمیت بسیار زیادی در بازار های مالی دارد. این خطوط ارائه‌ دهنده نقاط اتصال مهمی هستند که در آن‌ها نیروهای عرضه و تقاضا به هم می‌رسند‌. حمایت ها و مقاومت ها به دو دسته داینامیک (Dynamics) و استاتیک (Static) تقسیم می شوند که در این مقاله به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

حمایت و مقاومت استاتیک

 

تاثیر عرضه و تقاضا بر شکل گیری مقاومت و حمایت

 

فرق چندانی نمی کند که تحلیل‌گری تازه کار یا حرفه ای در بورس باشید. تعیین سطوح حمایت و مقاومت جزو ابتدایی ترین و در عین حال مهم ترین مباحث تحلیل تکنیکال (technical analysis)  است.

در بازارهای اقتصادی و مالی، قیمت ها توسط عرضه و تقاضا هدایت می شوند. عرضه با کاهش قیمت ها، فروشندگان و فروش هم ردیف است. تقاضا، با افزایش قیمت ها، خریداران و خرید هم ردیف است. هرگاه تقاضا افزایش یابد قیمت ها بالا می روند و هرگاه عرضه افزایش یابد قیمت ها پائین می‌آیند.مقاومت استاتیک و داینامیک | آکادمی آینده

محدوده حمایتی محدوده ای در نمودار قیمتی است که در آن خریدار به صورت پرقدرت ظاهر می شود و فروشنده نیز ضعیف می شود. در محدوده حمایت، تقاضا برای سهم افزایش می یابد و از کاهش بیشتر قیمت سهم جلوگیری می شود.

محدوده مقاومتی محدوده ای در نمودار قیمتی است که برعکس محدوده‌ی حمایتی فروشنده به صورت پرقدرت ظاهر می شود. همگام با آن ضعف خریدار در سهم وجود دارد. اعتقاد براین است که در این هنگام به ­دلیل افزایش عرضه ها و عدم تقاضای قوی در بازار قیمت سهم کاهش می یابد و روند افزایش قیمت متوقف می شود. به طور کلی این سطوح در تحلیل تکنیکال دارای دو جنس حمایت استاتیک و حمایت داینامیک، و مقاومت استاتیک و مقاومت داینامیک است.

 

حمایت و مقاومت استاتیک

 

به سطوحی گفته می شود که در هر شرایطی مقدار قیمتی آن ثابت بوده و وابسته به زمان نیست. به بیان دیگر سطوح استاتیک سطوحی هستند که در زمان های گذشته اتفاق افتاده اند و دارای سابقه تاریخی هستند.

ساده ­ترین حالت حمایت و مقاومت استاتیک، همان حالت افقی آنهاست. خط مقاومت مماس بر بالاترین قیمت کندل پیوت سقف (نقطه ­ای که جهت حرکت قیمت از صعودی به نزولی تغییر می کند) و خط حمایت مماس بر پایین ترین قیمت کندل پیوت کف (نقطه ای که جهت حرکت قیمت از نزولی به صعودی تغییر می کند) است. لازم به ذکر است در رسم حمایت و مقاومت سایه ها (shadow) را نیز لحاظ می کنیم.

 

مقاومت استاتیک و داینامیک | آکادمی آینده

حمایت و مقاومت داینامیک:

 

به سطوحی گفته می شود که در زمان های مختلف تغییر می کند. به بیان دیگر سطوح داینامیک سطوحی هستند که در زمان های گذشته اتفاق نیفتاده اند و دارای سابقه تاریخی نیستند. پس باتوجه به شرایط مختلف مقدار فبمت آنها متفاوت است. به عنوان مثال تصویر زیر یک روند صعودی را نشان می دهد. که مقاومت ها در قالب کانال صعودی نمایش داده شده اند.

مشاهده می شود این اعداد فقط یک بار تکرار شده اند. به همین دلیل به این سطوح حمایت داینامیک و مقاومت داینامیک می گویند.

حمایت داینامیک را نشان می دهد که در قالب یک کانال صعودی مشخص گردیده است. و تفاوت های حمایت داینامیک و استاتیک را بیشتر ملموس می کند.

خط روند داینامیک | آکادمی آینده

طریقه‌ی رسم مقاومت داینامیک به این شکل است. که سقف های قیمتی را به هم وصل می کنیم. برای حمایت داینامیک همین عمل را با متصل کردن کف های قیمتی انجام می دهیم. لازم به ذکر است حمایت های روند صعودی و مقاومت­ های روند نزولی از اعتبار کمتری برخوردارند.

 

تفاوت حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک در تحلیل تکنیکال چیست؟

 

مقوله زمان در این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. حمایت و مقاومت استاتیک ثابت بوده و در طول زمان همواره مقدار ثابتی است. اما حالت و مقاومت داینامیک با توجه به زمان و شرایط مختلف مقادیر متفاوتی را نشان می‌دهد. حمایت و مقاومت تاریخی و افقی از مصادیق استاتیک هستند. حمایت و مقاومت خطوط روند از نوع داینامیک هستند.

 

آموزش ارز دیجیتال خط روند داینامیک | آکادمی آینده

حمایت میدلاین چیست؟

 

پیش نیاز هایی برای تشخیص حمایت میدلاین:

قبل از تشخیص میدلاین باید بتوانید خط روند داینامیک، حمایت داینامیک و استاتیک و مقاومت استاتیک و داینامیک را به درستی و با دقت رسم کنید.

همان طور که اشاره کردیم حمایت داینامیک از به هم پیوستن کف های قیمتی که بالاتر از یکدیگر شکل می گیرند، ایجاد می شود. و به آن خط روند صعودی نیز می‌گویند.

 

همان طور که اشاره کردیم مقاومت داینامیک از به هم پیوستن سقف های قیمتی که پایین تر از یکدیگر شکل می گیرند، ایجاد می شود و به آن خط روند نزولی نیز می‌گویند.

 

 

اگر در یک روند که سقف های قیمتی آن توسط یک مقاومت داینامیک، و کفهای قیمتی آن توسط یک حمایت داینامیک احاطه شده باشد، به آن یک کانال قیمتی می گوییم.

به عبارتی برای رسم یک کانال، کافی است یک حمایت یا مقاومت داینامیک را تشخییص دهید، سپس همان خط را کپی کنید و آن را در بالا یا پایین روند قیمتی به عنوان مقاومت یا حمایت داینامیک قرار دهید.

هنگامی که یک کانال قیمتی معتبر را پیدا کردیم، خطی را در وسط کانال به فواصل مساوی از خط روند صعودی و خط روند نزولی کانال در نظر می گیریم و نام آن را میدلاین (Middle Line) می‌گذاریم.

میدلاین گاهی اوقات به عنوان حمایت و گاهی اوقات به عنوان مقاومت برای روند قیمتی عمل می کند.

 

 

چگونه حمایت میدلاین رسم کنیم؟

 

در سایت تریدینگ ویو (Trading View)، از بخش Trend Line به وسیله دو ابزار Parallel Channel و Regression Trend می توانید کانال های قیمتی را بکشید و از حمایت میدلاین آنها استفاده کنید

نتیجه گیری

 

تشخیص سطوح کلیدی حمایت و مقاومت و خط روند یک جزء اساسی موفقیت در بازار سرمایه است. اگر چه گاهی اوقات تعیین خطوط دقیق حمایت و مقاومت مشکل است. اما با استفاده از آنها توانایی تحلیل و پیش بینی به شدت بهبود می‌یابد.

اگر قیمت یک ارز دیجیتال به یک سطح مهم نزدیک شود. باید آن‌ را به عنوان یک هشدار برای تغییر روند تلقی نمود. شکسته شدن یک سطح حمایت و مقاومت نشانه‌ی تغییر رابطه‌ی بین عرضه و تقاضا است.

یکی از قوی‌ترین استراتژی های معاملاتی خرید، خرید در سطوح بالایی است. روشی که مورد استفاده و تاکید بزرگان بازار سرمایه همچون نیکلاس دارواس، ویلیام اونیل و… است. طبق این استراتژی هنگامی که سهم از گذشته‌ی قیمتی خود عبور می‌کند، می‌توان صعود های خوبی را برای سهم مورد نظر پیش بینی کرد. به عبارت دیگر عبور از خط مقاومت داینامیک یا استاتیک و غلبه‌ی تقاضا بر عرضه در این نقطه‌ی مهم، نوید آینده‌­ای روشن خواهد بود.

نمایش بیشتر
همین الان برای شروع کسب درآمد ثبت نام کنید همین الان برای شروع کسب درآمد ثبت نام کنید

مهران افشار

بنده مهران افشار هستم در این وب سایت سعی خواهیم کرد نحوه ترید کردن و کسب درآمد را در بازار بورس بین الملل ( فارکس ، باینری آپشن) ارزهای دیجیتال و همچنین نحوه خرید و فروش در بازار بورس داخلی را به صورت رایگان و کامل آموزش دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

عضویت در کانال تلگرام

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE
به کمک نیاز دارید؟با ما تماس بگیرید