فارکس و باینری آپشن
موضوعات داغ

معرفی سیستم فارکس

بازار فارکس یک بازار جهانی غیرمتمرکز است که در آن همۀ ارزهای جهان در برابر یکدیگر معامله می شوند و معامله گران از تغییرات در قیمت ارزها سود یا ضرر می کنند.
بازار فارکس (Forex) تحت عناوین بازار مبادلات ارزهای خارجی یا FX یا بازار معاملۀ ارز نیز شناخته می شود.
 
 
 

حضور در این بازار آسان است؟ بازار فارکس فرصت های عظیمی را در اختیار معامله گران قرار می دهد تا از نوسانات در بازارهای ارز سود ببرند. اندازۀ این بازار واقعاً بزرگ است اما کارکردهای بازار فارکس بر خلاف سایر بازارهای مالی بسیار ساده است.

اکنون نگاه دقیق تری به بازار می اندازیم.

بازار مبادلۀ ارزهای خارجی

بازار فارکس، بزرگترین بازار در جهان است که میانگین ارزش معاملات روزانه اش به بیش از 5 تریلیون دلار در روز می رسد.

مبتدی ها در فارکس معمولاً دچار این سردرگمی می شوند که بازار فارکس در کجا قرار دارد؟ پاسخ این است: فارکس هیچ محل بازار متمرکزی ندارد که تراکنش ها در آنجا انجام شوند. معاملۀ فارکس بطور فرابورس (OTC) الکترونیکی انجام می شود، یعنی اینکه همۀ تراکنش های معاملاتی از طریق کامپیوتر توسط معامله گران و سایر فعالان بازار در سرتاسر انجام اجرا می شوند.

بازار فارکس بدون دارا بودن یک مرکز متمرکز معاملات، بطور 24 ساعته در طی روز و پنج روز و نیم در هفته باز است و ارزها در سرتاسر جهان و تقریباً در همۀ مناطق زمانی (time zone) معامله می شوند.

بازار فارکس نقدشونده ترین بازار است و نقدشوندگی بالایش به آن معنا است که قیمت ها در واکنش به اخبار و رویدادهای کوتاه مدت به سرعت تغییرمی کنند که موجب پیدایش فرصت های معاملاتی فراوان می شود.

نحوۀ معامله در بازار فارکس چگونه است

اکنون برای درک بهتر اینکه بازار فارکس چیست، بیایید دقیقاً ببینیم بازار فارکس چگونه کار می کند.

معامله ای که در بازار مبادلات ارزی صورت می گیرد همزمان شامل خرید یک ارز و فروش ارز دیگر می شود. به این دلیل که ارزش یک ارز مرتبط با ارز دیگر است و توسط مقایسۀ آن دو با هم تعیین می شود. معاملۀ فارکس از منظر یک معامله گر خرد، سرمایه گذاری روی ارزش یک ارز در برابر ارز دیگر است.

چگونگی اش به این شکل است:

هر جفت ارز می تواند به عنوان یک واحد متشکل از “ارز واحد” (اولین ارز) و “ارز مقابل (یا مظنه)” (دومین ارز) قلمداد شود که می تواند خرید یا فروخته شود. این نشان می دهد که چقدر مقدار ارز مظنه برای یک واحد از ارز پایه لازم است. بنابراین، EUR در جفت ارز EUR/USD ارز پایه است و USD ارز مظنه است. اگر انتظار دارید که قیمت یورو در برابر دلار آمریکا افزایش پیدا می کند می توانید جفت ارز EUR/USD را بخرید. در هنگام خرید یک جفت ارز (اصطلاحاً به خرید، لانگ نیز گفته می شود) ارز پایه (EUR) خرید می شود و ارز مظنه (USD) فروخته می شود. بنابراین شما جفت ارز EUR/USD را در قیمت پایین تر می خرید تا در آینده آن را در یک قیمت بالاتر بفروشید و در نهایت سود کنید. اگر انتظار دارید که قیمت یورو در برابر دلار آمریکا کاهش پیدا می کند در آن صورت می توانید این جفت ارز را بفروشید (اصطلاحاً به فروش، شورت نیز گفته می شود)، که معنای آن است که یورو را می فروشید و دلار آمریکا را می خرید.

هرچند خطر همواره وجود دارد. اگر انتظار داشته باشید که قیمت یورو در برابر دلار افزایش پیدا کند و به همین دلیل اقدام به خرید یورو در برابر دلار کنید اما بر خلاف انتظار شما قیمت دلار افزایش پیدا کند در آن صورت زیان می کنید. بنابراین در کنار کسب سود باید خطرات آن را نیز در نظر داشته باشید.

همانطوریکه مشاهده می کنید فهم بازار مبادلات ارز پیچیده نیست و ورود آن خطرات زیادی ندارد. شما ظرف چند ثانیه می توانید یکی از فعالان آن باشید و خیلی راحت کسب سود را آغاز نمایید

ساعات معاملاتی بازار فارکس

بازار مبادلۀ ارز هرگز نمی خوابد و قیمت ها دائماً تغییر می کنند. این تنها بازاری است که طی پنج روز هفته بیست و چهارساعته باز است. حجم های زیادی ارز در بازار بین بانکی بین المللی در زوریخ، هنگ کنگ، نیویورک، فرانکفورت، لندن، سیدنی، پاریس و سایر مراکز مالی جهان معامله می شوند. این به آن معنا است که بازار بین بانکی همیشه باز است. زمانیکه روز کاری در بخشی از جهان به پایان می رسد، بانک ها در نیم کرۀ دیگر باز می شود و معامله جریان پیدا می کند.

بدون چهارچوب زمانی – یک شرط بسیار مهم برای معامله گرانی که یک زمان بندی شلوغ کاری دارند. آنها نباید نگران ساعات باز و بسته شدن روزهای معاملاتی در بازار بین بانکی باشند و آزادند که هر زمان می خواهند معامله انجام دهند زیرا برای معامله گران فارکس مهم نیست که کدام بانک نقدینگی تراکنش های شان را تامین می کند.
اما نقدینگی بازار فارکس می تواند در طی روز تغییر کند که بستگی به این دارد که بانک ها در کدام منطقۀ زمانی (time zone) باز می شود (هرگاه نقدینگی کاهش پیدا کند، اسپردها افزایش پیدا می کنند و سرعت تغییرات قیمت کند می شود). به عنوان مثال، جفت ارزهایی که از ین ژاپن تشکیل می شوند در ساعات کاری بانک های ژاپنی بیشترین میزان نقدشوندگی را دارند.

شما در زیر این مطلب می توانید ساعات باز و بسته شدن روزهای کاری در بازار بین بانکی (یعنی زمان هایی که نقدینگی بالاست) را پیدا کنید. این ساعت توسط ساعت باز شدن بزرگتری بانک ها در هر منطقۀ زمانی (time zone) مشخص شده اند.

فعالان بازار مبادلۀ ارزهای خارجی

بازار مبادلات ارزهای خارجی از فعالان متفاوتی تشکیل شده است که بازیگران بازار فارکس نیز نامیده می شوند و به دلایل کاملاً مختلفی در بازار به معامله می پردازند. این به آن معنا است که حضور در معاملات بازار فارکس فقط برای اهداف سفته بازی نیست. هر کدام از فعالان نقش خود را در بازار ایفاء می کند که تمامیت و ثبات آن را فراهم می نماید.

بازیگران اصلی این بازار عبارتند از:
 
  • دولت های و بانک های مرکزی
  • شرکت ها و بانک های بازرگانی
  • صندوق‌های پوشش ریسک (هِج)
  • شرکت های کارگزاری
  • سرمایه گذاران
  • معامله گران خرد فارکس
  • سفته بازاها

با اصطلاحات جدید در بازار فارکس آشنا شوید

شما میتوانید ویدیو آموزشی در مورد معرفی فارکس را از لینک زیر مشاهده کنید

برای مشاهده ویدیو کلیک کنید

شما میتوانید ویدیو آموزشی در مورد چگونه بازکردن معاملات در فارکس را از لینک زیر مشاهده کنید

برای مشاهده ویدیو کلیک کنید
نمایش بیشتر
همین الان برای شروع کسب درآمد ثبت نام کنید همین الان برای شروع کسب درآمد ثبت نام کنید

مهران افشار

بنده مهران افشار هستم در این وب سایت سعی خواهیم کرد نحوه ترید کردن و کسب درآمد را در بازار بورس بین الملل ( فارکس ، باینری آپشن) ارزهای دیجیتال و همچنین نحوه خرید و فروش در بازار بورس داخلی را به صورت رایگان و کامل آموزش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

عضویت در کانال تلگرام

You can now follow us on telegram channel.

JOIN CHANNEL
CLOSE
به کمک نیاز دارید؟با ما تماس بگیرید